lauantai 14. tammikuuta 2017

Vuoden ensimmäiset päiväpedot



Vuoden ensimmäinen reissu ahvenen ja hauen perässä venyi tällä kertaa tammikuun puoliväliin. Jo aiemmin tässä kuussa kävimme Villen kanssa kokeilemassa madeismeteä laihoin tuloksin. Tänään lähdimme Aleksin kanssa uusille spoteille jo pimeänkähmässä. Yöllä oli satanut uutta lunta paljaalle jäälle ja mielestäni odotusarvo oli tulevalle päivälle luokkaa heikko. Aleksi kuitenkin valoi meihin uskoa maalailemalla useaankin otteeseen visioita tulevasta ison kalan päivästä matkalla mestoille.
Ensimmäinen vipan nousu tuli kuin tulikin heti pian kun päivä valkeni. Jos viime vuoden eka kala mulle oli metrikäs hauki, niin sitä se oli tänä vuonnakin, mikä alku!
Reissu oli jo tässä vaiheessa pelastettu upean värisellä hauella, joka hohti lumisessa kelissä vihreän ja sinisen eri sävyjä. Seuraava vipan nousu osui taas mulle, tällä kertaa koukusta löytyi 560g ahven, joka olikin kalalajina minun pääasiallinen kohde tänään jo ennakkoon. Kolmaskin vippa laukesi minun vavasta, tällä kertaa kala tuntui isommalta kuin edellinen, mutta tempoilusta päätellen reikää kohden nousisi taas ahven. Mikä tunne oli nostaa pitkästä pitkästä aikaa jäälle silmäpuntarilla kilon ahven! Mahtavaa kalastusta jo heti eka tunnin aikana! Silmäpuntari oli oikeassa ja kala kellotti vaakaan lukemat 1040g ja pituuttakin körmyllä oli 43,5cm!
Seuraavista tilanteista vastasivat pienemmät hauet, joita nostelimme vuoronperään jäälle muutamia kappaleita. Sää selkeni ja tuuli tyyntyi päivän mittaan. Tässä vaiheessa toivoin vilpittömästi Allulle isoa kalaa, mutta mun toiveita ei taaskaan kuultu, vaan seuraava vippa nousi taas mulla. Kala vei jälleen lujaa siimaa ja vastarin jälkeen olin aistivinani taas ahvenen jumputusta. Tällä kertaa ylös tuli vielä edellistä suurahventa pykälän kookkaampi otus, jonka mitat olivat 1140g &44cm!
Iltapäivän syöntipiikkiä odoteltiin makkaraa paistaen, mutta varsinaista piikkiä ei koskaan kuulunut. Muutamista satunnaisista vipan nousuista, minulle tarjoiltiin vielä pienenä kirsikkana kakun päälle 720g ahven. Reissu ylitti lopulta kaikki odotukset, vaikkakin hampaan koloon jäi hiemaan kaihertamaan Allun käsittämättömän huono tuuri muutoin niin satumaisena päivänä, toisaalta kaverin maagisista kameran käsittelytaidosta oli tänään paljon iloa!






















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti