maanantai 14. tammikuuta 2019

Luja porakone kairaamiseen!



Tarkalleen kuusi vuotta sitten totesin, ettei miehestä ole vääntämään vintiläkairalla riittävän montaa tarvittavan isoa reikää talviseen täkyongintaan. Tuolloin ramppasin alanliikkeissä hipelöimässä kaikki yleisimmät laatumerkkien porakoneet ammattikäyttöön.
Milwaukeelta tuli tuolloin ensimmäinen versio hiiliharjattomasta Fuel- sarjan 18V porakoneesta (CDD). Kone tuntui omaan kouraan parhaalta ja muutoinkin kaikin puolin jämäkältä ja niinpä tein uutuuskoneesta kaupat.


 Milwaukee Fuel CDD kuuden vuoden kovan käytön jäljiltä.
                                      
                                 
Päivääkään ei ole tarvinut katua tuota valintaa. Kone on sittemmin ollut todella hurjalla käytöllä ja sillä on porattu lähes yksinomaan kahdeksan tuuman isoa luukkua hauen, ahvenen ja mateen täky- eli ismetekalastukseen. Näin suurella kairalla kone joutuu todelliseen rääkkiin. Reikiä on tullut vuosien saatossa ihan  hirveä määrä, sillä kyseessä on ollut koko ajan aktiivisesti harrastettu monivapakalastus, jossa kalaa kannattaa hakea kairaamalla. Kavereidenkin pyyntireiät on usein pyöräytetty minun koneella ja kairalla.
Ihan alkuun pari ensimmäistä kuukautta käytin tosin kuuden tuuman Moran Novaa, mutta kyseinen kaira oli isoille kaloille ahdas ja sillä oli toisinaan taipumus napata vaarallisesti jääkanttiin kiinni. Heinola Original 8" on toiminut jo kuuden talven ajan täysin moitteetta ja yhtään jumia ei ole tullut koko aikana. Suosittelenkin lämpimästi kyseistä kombinaatiota!
Kuudessa vuodessa alkuperäiset 4Ah:n akut alkavat olla jo parhaat päivänsä nähnyt, mutta yhdellä uudella 5Ah lisäakulla ja alkuperäisillä pienemmillä ollaan pärjätty tämä kausi ja viime kevät.



Kalakavereillakin on ollut helppo valinta ostaa Fuelit.



Harvoin tulee hehkutettua jotain tuotetta yhtä avoimesti, mutta tätä konetta kelpaa liputtaa! Kairaamisen lisäksi kone on ollut muutoinkin suhteellisen aktiivisessa käytössä ympäri vuoden, silti se käy ja kukkuu edelleen kuin uutena.
Fuelista on sittemmin tullut kaksikin uutta paranneltua mallia. Uusimmassa mallissa vääntö on jo 135Nm, kun minun koneessa se on 80Nm ja silläkin on pärjätty vallan mainiosti.
Jäälle on vuosien saatossa nosteltu Milwaukeen ja Heinolan avulla iso määrä suuria kaloja ja voin vakuuttaa etteivät nämä merkit tule ihan helpolla vaihtumaan jatkossakaan mihinkään muuhun!










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti